Tuesday, 10 July 2018

Nirbhaya Rape Case: सुप्रीम कोर्ट का बड़ा फैसला- दोषियों की याचिका खारिज, फांसी की सजा बरकरार


निर्भया गैंगरेप मामले (2012 Delhi Gang Rape Case)में सुप्रीम कोर्ट चार दोषियों में से तीन की पुनर्विचार याचिका पर आज यानी सोमवार 9 जुलाई को फैसला सुनाया

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Nirbhaya Rape Case: सुप्रीम कोर्ट का बड़ा फैसला- दोषियों की याचिका खारिज, फांसी की सजा बरकरार

 देश  

निर्भया गैंगरेप मामले (2012 Delhi Gang Rape Case)में सुप्रीम कोर्ट चार दोषियों में से तीन की पुनर्विचार याचिका पर आज यानी सोमवार 9 जुलाई को फैसला सुनाया

Nirbhaya Rape Case: सुप्रीम कोर्ट का बड़ा फैसला- दोषियों की याचिका खारिज, फांसी की सजा बरकरार
Nirbhaya Case में सुप्रीम कोर्ट ने याचिका खारिज की
नई दिल्ली: 2012 Delhi Gang Rape Case : निर्भया गैंगरेप मामले (निर्भया कांड) में सुप्रीम कोर्ट चार दोषियों में से तीन की पुनर्विचार याचिका पर आज यानी सोमवार 9 जुलाई को फैसला सुनाया. सुप्रीम कोर्ट ने तीनों दोषियों की याचिका खारिज कर दी है और अब उनकी फांसी की सजा को उम्र कैद में नहीं बदला जाएगा. यानी सुप्रीम कोर्ट ने उनकी फांसी की सजा को बरकरार रखा है. बता दें कि  4 मई को निर्भया गैंगरेप मामले (Nirbhaya Rape Case) में सुप्रीम कोर्ट ने दोषियों की पुनर्विचार याचिका पर फ़ैसला सुरक्षित रख लिया था. सुप्रीम कोर्ट में चीफ जस्टिस दीपक मिश्रा, जस्टिस आर भानुमति और जस्टिस अशोक भूषण की बेंच ने दोषियों विनय, पवन और मुकेश की पुनर्विचार याचिका पर फैसला सुरक्षित रखा था. दोषी अक्षय ने पुनर्विचार याचिका अभी दायर नहीं की है. मामले की सुनवाई के दौरान दोषियों की तरफ से कहा गया कि ये मामला फांसी की सजा का नहीं. वो गरीब पृष्ठभूमि से आए हुए हैं, वो आदतन अपराधी नहीं हैं इसलिए सुधरने का मौका दिया जाए.
 

निर्भया रेप केस पर सुप्रीम कोर्ट का फैसला LIVE UPDATES:


- निर्भया की मां आशा देवी ने सुप्रीम कोर्ट के फैसले के बाद कहा कि वे नाबालिग नहीं हैं. यह दुख की बात है कि उन्होंने इस तरह के अपराध को अंजाम दिया. यह फैसला कोर्ट के प्रति विश्वास बहाल करता है. हमें न्याय जरूर मिलेगा. 

- निर्भया के पिता बद्रीनाथ ने कहा कि हमें पहले ही पता था कि पुनर्विचार याचिका खारिज होगी. मगर अब क्या? बहुत सारा वक्त बीत चुका है और इस दौरान महिलाओं के प्रति खतरा पहले से ज्यादा बढ़ गया है. मुझे उम्मीद है कि दोषी जल्द ही फांसी पर लटकेंगे. - सुप्रीम कोर्ट ने कहा कि इस मामले में अपील के दौरान दोषियों को विस्तार से सुना गया था और वे इस फैसले पर पुनर्विचार के लिये कोई आधार नहीं बता सके.सुप्रीम कोर्ट ने कहा कि जिन मुजरिमों को मौत की सजा सुनाई गई, वे शीर्ष अदालत के निर्णय में कोई भी त्रुटि बताने मे असफल रहे.

Tuesday, 29 May 2018

NIOS D.EL.ED Exam Date 2018.

National Institute of Open Schooling has finally released the NIOS D.EL.ED Exam Date 2018. You can find the same on their official website. The exam date and timing has been released for specific subjects and code. The NIOS exam will be held on 24th April, 25th April, 26th April, 27th April, 2nd May, 3rd May, 4th May, 5th May, 8th May, 10th May, 14th May, 15th May, 16th May, and 17th May 2018. Now, the exm date for Course Code 501, 502, and 503 has been updated. The exams dfor these courses will be held in one shift alone in three days. The application form for this exam started on 15th February 2018. The last date to apply is 6th March 2018. Scroll down to read more details.


Click here -dled.nios.ac.in

CBSE CLASS 10th Results 2018 ऐसे करें चेक
1- बोर्ड की आधिकारिक वेबसाइट cbseresults.nic.incbseresults.nic.in या cbse.nic.in या results.nic.in पर जाएं।
2- Class 10 Exam Results'लिंक पर क्लिक करें।
3- जो पेज खुलेगा उस पर अपना रोल नंबर दर्ज करें सब्मिट करें। अब रिजल्ट आपकी स्क्रीन पर होगा।
4- भविष्य की जरूरत के लिए आप रिजल्ट को सेव कर सकते हैं यो प्रिंटआउट ले सकते है

Thursday, 19 April 2018

How the Dog Found Himself a Master?

How the Dog Found Himself a Master?



How the Dog Found Himself a Master? : How the Dog Found Himself a Master? 



You may know that the dog and the wolf are closely related. You may also know something about how over the centuries, human beings have domesticated and tamed wild animals. Here is a story about how the dog became a tame animal. 


How the Dog Found Himself a Master! 


DOGS were once their own masters and lived the way wolves do, in freedom, until a dog was born who was ill pleased with this way of life. He was sick and tired of wandering about by himself looking for food and being frightened of those who were stronger than he. 


He thought it over and decided that the best thing for him to do was to become the servant of one who was stronger than anyone on earth and he set out to find such a master. 


He walked and he walked and he met a kinsman of his, a big wolf who was as strong as he was fierce. 


“Where are you going, Dog?" the Wolf asked. 


“I am looking for someone to take up service with. Would you like to be my master, Wolf?" 


“I don’t see why not!" the Wolf said and this agreed upon. 


The two of them went on together. 


They walked and they walked and all of a sudden the Wolf lifted his nose, sniffed, darted quickly off the path and into the bushes and crept deeper into the forest. The Dog was much surprised. 


“What’s come over you, master?" he asked. “What has frightened you so?" 


“Can’t you see? There’s a Bear out there and he might eat up both of us - you and me." 


Seeing that the Bear was stronger than the Wolf, the Dog decided to take up service with him and he left the Wolf and asked the Bear to be his master. The Bear agreed to this readily and said, “Let us go and find a herd of cows. I’ll kill a cow and then we can both eat our fill." 


They walked on and soon saw a herd of cows. But just as they were about to come up to it they were stopped by a terrible noise. The cows were mooing loudly and running in a panic in all directions. 


The Bear looked out from behind a tree and then he too ran hastily deeper into the forest. 


“Now, why did I have to come here!" said he to the Dog. “It is the Lion who rules the forest in these parts." 


“The Lion? Who’s he?" 


“Don’t you know? He is the strongest beast on earth!" 


“Well, then, I’ll say goodbye to you, Bear. I want a master who is stronger than anyone on earth!" 


And off the Dog went to ask the Lion to be his master. 


The Lion agreed to it and the Dog stayed with him and served him for a long, long time. It was a good life and he had nothing to complain of. For there was no stronger beast in the forest than the Lion and no one dared touch the Dog or offend him in any way. 


But one day the two of them were walking side by side along a path that ran amid bare cliffs when all of a sudden the Lion stopped. He gave a great roar and struck the ground angrily with his paw with such force that a hole formed there. Then he began to back away very quietly. 


“What is it, Master, is anything wrong?" asked the Dog, surprised. 


“I smell a man coming this way," the Lion said. “We’d better run for it or we’ll be in trouble." 


“Oh, well, then I’ll say goodbye to you, Lion. I want a master who is stronger than anyone on earth!" 


And off the Dog went to join the man and he stayed with him and served him faithfully. This happened long, long ago, but to this day the dog is man’s most loyal servant and knows no other master 

Thursday, 12 April 2018

Railway Group C & D preparation guide lines and contents

The first train in the country had run between Roorkee and Piran Kaliyar on December 22, 1851 and not two years later as widely known. To solve the then irrigation problems of farmers, large quantity of clay was required which was available in Piran Kaliyar area, 10 km away from Roorkee.
In 1845, along with Sir Jamsetjee Jejeebhoy, Hon. Jaganath Shunkerseth (known as Nana Shankarsheth) formed the Indian Railway Association.
The first commercial train journey in India between Bombay and Thane on 16 April 1853 in a 14 carriage long train drawn by 3 locomotives named Sultan, Sindh and Sahib. It was around 21 miles in length and took approximately 45 minutes.
In 1900, the GIPR became a government owned company. The network spread to the modern day states of Assam, Rajasthan and Andhra Pradesh and soon various independent kingdoms began to have their own rail systems.
In 1901, an early Railway Board was constituted, but the powers were formally invested under Lord Curzon. It served under the Department of Commerce and Industry and had a government railway official serving as chairman, and a railway manager from England and an agent of one of the company railways as the other two members. For the first time in its history, the Railways began to make a profit.
India's first electric locos (two of them), however, had already made their appearance on the Indian soil much earlier. They were delivered to the Mysore Gold Fields by Bagnalls (Stafford) with overhead electrical equipment by Siemens as early as 1910.
The first electric train ran between Bombay (Victoria Terminus) and Kurla, a distance of 16 kms, on February 3, 1925 along the city’s harbour route.
Following independence in 1947, India inherited a decrepit rail network. About 40 per cent of the railway lines were in the newly created Pakistan. Many lines had to be rerouted through Indian territory and new lines had to be constructed to connect important cities such as Jammu. A total of 42 separate railway systems, including 32 lines owned by the former Indian princely states existed at the time of independence spanning a total of 55,000 km. These were amalgamated into the Indian Railways.
In 1952, it was decided to replace the existing rail networks by zones. A total of six zones came into being in 1952. As India developed its economy, almost all railway production units started to be built indigenously. The Railways began to electrify its lines to AC. On 6 September 2003 six further zones were made from existing zones for administration purpose and one more zone added in 2006. The Indian Railways has now seventeen zones including Kolkata Metro.
Zone formation
Around 1950, legislation was passed allowing the central government to take over many of the independent railway systems that were in operation.
In 1951, the following zones were created:
  • SR — April 14: From Madras & Southern Mahratta Rly., South Indian Rly., and Mysore State Rly. (about 9660 km).
  • CR — Nov. 5: From the GIPR, the Nizam's State Rly., and the Scindia and Dholpur Rly. (about 8690 km).
  • WR — Nov. 5: From the BB&CI Rly., the Saurashtra, the Rajasthan, the Jaipur, and the Cutch Rlys. (about 9120 km).
In 1952, the following zones were created:
  • NR — April 14: From the Jodhpur Rly., Bikaner Rly., three divisions of the East Indian Rly. north-west of Mughalsarai, and the Eastern Punjab Rly. (about 9670 km).
  • ER — April 14: From the rest of the East Indian Rly. (east of Mughalsarai) and the Bengal Nagpur Rly. (about 9120 km).
  • NER — April 14: From the Oudh-Tirhut Rly., the Assam Rly., and the Kanpur-Achnera section of the BB&CI Rly. (about 7660 km).
In 1955, the South-Eastern Railway is carved out of ER:
  • SER — August 1: ER retains three divisions of the old East Indian Rly. and the Sealdah division of the old Bengal-Assam Rly. (about 3740km); the rest becomes SER (about 5380km).
In 1958, the Northeast Frontier Railway was carved out of NER:
  • NFR — Jan. 15: the former Assam Rly. lines in the Pandu region are split off from NER to become the NFR (about 3730km).
In 1966, South-Central Rly. was carved out of SR:
  • SCR — Oct. 2: The former Nizam's State Rly. network (by then the Secunderabad and Solapur divisions of SR) and part of the former Madras & Southern Mahratta Rly. (by then the Vijayawada and Hubli divisions) are split off from SR to become the South-Central Rly. (about 6070km).
The story of Railways construction
1849-1868 The Early Guarantee System: Under these contracts the Railway Companies undertook to construct and manage specified lines, while the East India Company (or the Secretary of State for India) agreed to provide land and guaranteed interest on the capital, the rate fixed being in various cases 5, 4.75 and 4.5 percent according to the market rates prevailing when the various contracts were made.
1869-1881 State Railway constructions: There were three kinds:
  • Imperial State Railways- owned by the British Government of India through the Governors of one of the Presidencies of Bombay, Bengal or Madras.
  • Provincial State Railways- owned by the British provinces e.g. Northwest Awadh, Punjab etc.
  • Railways owned by the native states e.g. Jodhpur Railway owned by the Maharaja of Jodhpur etc.
The New Guarantee System- Three new guaranteed companies were formed- Southern Maratha in 1882, the Indian Midland Railway in 1885 and the Bengal Nagpur Railway in 1887.
The State started acquiring the old guaranteed companies as and when their contracts came up for renewal.
Then came the Nationalization of Railways: Acworth committee recommended the government should take control of railways.
SN
Railways
Merge
1
East India Railway
01.01.1925
2
GIPR
30.06.1925
3
Awadh & Tirhut Railway
01.01.1943
4
South Indian Railway
01.01.1944
5
Bengal Nagpur Railway
01.01.1944
6
Madras and Southern Marhatha Railway

Wednesday, 7 February 2018

Happy Valentine's Day 2018!

Happy Valentine's Day 2018!
May this Valentine bring lots of enjoy and happiness  in your life.
What is Valentine's Day? 

St.Valentine's Day is an annual celebration of joy to celebrate romantic love, friendship.Where couples get an opportunity to show and express their love. Every year on 14 February people celebrate this day by sending messages of love and affection to their dear one, family and friends. Couples send Valentine's Day cards and flowers and spend special time together to show and express their love for each other.

Just speak out your mind what you want to say it's real time to express yourself. 

Tuesday, 30 January 2018

पटना के एक लड़के ने गर्लफ्रेंड से WhatsApp वीडियो चैट करते वक्त खुद को गोली मारी।


30  जनवरी 2018 ,मंगलवार
पुलिस के अनुसार  आकाश कुमार इलियास बंटी पटना  सैेचक  का निवासी है। 
सोर्सेज  के मुताबिक  19 वर्षीयआकाश  अपनी गर्लफ्रेंड से  सोमवार देर रात तक   वीडियो चैट  कर रहा था। 




वह अपनी गर्लफ्रेंड को  शादी करने के लिए   कन्वेंस कर रहा था । उसकी गर्लफ्रेंड  उसको बचाने  कि  पूरी कोशिश की ।  उसकी गर्लफ्रेंड  उसके बंदूक के  मैगजीन को निकालने के लिए  भी  पूरी कोशिश की।
पर  गलती से    आकाश बंदूक का ट्रिगर दबा दिया
जिससे  मंगलवार  कि सुबह  उसकी मृत्यु हो गई।
फुलवारीशरीफ के (डी.एस.पी ) रामाकांत प्रसाद 
 के अनुसार  आकाश ने मंगलवार  सुबह 3:00 बजे के आसपास  खुद को गोली मार ली।
पुलिस के मुताबिक  पटना में  लाइव वीडियो चैट के दौरान  सुसाइड का  यह दूसरा घटना है।

Sunday, 28 January 2018

भ्रष्टाचार के खिलाफ आवाज 2018

O
दोस्तों क्या आप मानते हैं  हमारे देश के उन्नति  मे  हम सब भी बाधक  है?

अगर आप नहीं मानते हैं  तो आज से  खुद को जिम्मेवार मानना  शुरू कर दीजिए?



 कारण निम्नलिखित हो सकते हैं:-
* अपने अधिकारों को नहीं जानना।
*  संविधान  में वर्णित  कानूनों का  नाजायज फायदा उठाना।
* दूसरे की गलती को चुपचाप सह लेना तथा उसका विरोध ना करना।
* अपने काम को पूरा करने के लिए और करवाने के लिए  घूस लेने और देने  जैसे घिनौने काम करना।
* दूसरों के  धर्म  से नफरत करना।
* धर्मनिरपेक्षता  को ना समझना।
* जन्म लेने से पहले  ही   बेटियों का  भ्रूण हत्या  करने जैसे  घृणित  कार्य करना।



* दहेज प्रथा को बढ़ावा देकर । और दहेज के लिए  औरतों पर निर्दयता पूर्वक व्यवहार करना, दहेज के लिए   अपने घर की बहू को  पत्नी को  प्रताड़ित करना। उसे जिंदा जला देना। या फिर उसे मरने के लिए मजबूर कर देना   जैसे घृणित कार्य करके  मानवता को शर्मसार करना।
* सरकारी संसाधनों को  गलत ढंग से उपयोग करना एवं उसे  जलाना तोड़ना फोड़ना जैसी हरकतें करना।


* बेवजह हड़ताल करना,  नारे लगाना,  रास्तों को जाम करना।
* अपने आप  मे  रोजगार हेतु    हुनर  ना उत्पन्न करना।

* शिक्षा को ना समझना।
* दो से अधिक बच्चों को जन्म  देकर   जनसंख्या में  बढ़ावा करना।
*  क्वालिटी शिक्षा  को ना समझना
* अपनी सभ्यता संस्कृति को  भूलकर दूसरे के  सभ्यता संस्कृति को  बढ़ावा देना।

* तथा वर्तमान  भ्रष्ट  सिस्टम को  ना बदलना  और ना बदलने की इच्छा रखना।

,



* अपनी आय से  अधिक  संपत्ति का  इच्छा रखना।
 इच्छा होने के बाद   उसे  प्राप्त करने के लिए  गलत रास्तों का चयन  जैसे चोरी  डकैती  छिनतई  एंटी नेशनल  पार्टी से संपर्क करना।

तो उपयुक्त कुछ कारण में  से  हम सभी  कुछ  ना कुछ
गलत कार्यों में  सम्मिलित होते हैं। उपयुक्त  कारणों में से  कुछ को तो हम गलत   मानते ही नहीं है, और उसका परिणाम  गलत निकलता है।

और इस  अनदेखी से  हम एक गलत और करप्ट  सिस्टम को जन्म देते हैं।  दोस्तों  तो आज  हमारा यह पहला कदम है जिसमें हम चाहते हैं  कि इस नजर अंदाज को  हम  सतर्कता पूर्वक ध्यान दें। जो गलत है  उसके विरुद्ध आवाज़ उठाएं। अपनी जिम्मेदारियों को समझें। अपने अधिकार को समझें।  गुणवत्तापूर्ण शिक्षा के लिए  कदम बढ़ाए  मांग करें।
नजदीकी स्कूलों में जाएं , बच्चे विद्यालय में क्या पढ़ते हैं, उस पर ध्यान रखें। बच्चा अगर  पढ़ाई में उन्नत ना हो रहा हो  तो शिक्षक पर दबाव बनाये।

कहीं आपके समाज  मे ही  आप की एकता को तोड़कर  कोई  आप पर  गलत प्रतिनिधि  शासन तो नहीं करना चाह रहा।

कहीं  ऐसा तो नहीं  कि  आपके  वृद्धा पेंशन  को , आपके  इंदिरा आवास योजना  को, आपको मिले  उज्जवला योजना के अंतर्गत  मिले   गैस चूल्हा को ।

आपको मिले  टॉयलेट योजना को।  आपकी मिले  विधवा पेंशन को। और ढेर सारी  योजना   जो की सरकार  के द्वारा  आपको मुफ्त में दिया जाता है : और जो आपको मिलता है  उसी अधिकार को पाने के लिए, आपकी गरीबी  और अशिक्षा  आपकी सामाजिक  भेदभाव को देखते हुए !   आपके ही  जनप्रतिनिधि  मुखिया , सरपंच, वार्ड सदस्य, पंच  महोदय,  प्रखंड अधिकारी,  या शहरी क्षेत्रों में  आपकी प्रतिनिधि  आपके  अधिकार को को देने की एवज में  आपसे गलत पैसे की मांग कर रहे हैं , या फिर मोटी रकम  की मांग कर रहे हैं?

दोस्तों सतर्क हो जाएं  और अपना सौ प्रतिशत योगदान  अपने देश को  दें , खुद जागरूक बने  दूसरे को जागरूक बनाएं।

किसी भी कीमत पर  सिर्फ सरकारी  सिस्टम  हमारे देश को नहीं बदल सकता  बल्कि  हमें अपने देश को बदलने के लिए  खुद को बदलना होगा  गलत का  विरोध करना होगा।

हमारे सभी भारतवासी  से हमारा  विनम्र निवेदन है कि भ्रष्टाचार के  खिलाफ  खुलकर बोले ,संगठन बनाएं 
ताकि हमारा देश भी एक विकसित देश बन कर जल्द ही  उभर सके।

केंद्रीय सतर्कता आयोग (central vigilence commission of India) के द्वारा  भ्रष्टाचार के खिलाफ  आवाज   उठाने के लिए  ई सर्टिफिकेट  प्राप्त करें। निम्नलिखित  लिंक के द्वारा:-



Anti Corruption Bureau(acb) Toll Free Numbers India:1800222021


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Thanks. 

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